ΦιλοSόfa

Από δυό χωριά χωριάτες

Τα τελευταία εικοσιτετράωρα, έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης και κριτικής η αποχώρηση του Άρη Σερβετάλη από την παράσταση “Ρινόκερος” του Ιονέσκο. Ο λόγος είναι ότι ο ηθοποιός δεν δέχεται να παίζει μόνο για εμβολιασμένους και αρνείται να κάνει διαχωρισμό ανάμεσα σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους. Σκληρή κριτική δέχτηκε από διάφορους “γνωστούς - αγνώστους” ανάμεσα σε αυτούς ο Σπύρος Μπιμπίλας και η Φαίη Κοκκινοπούλου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ηθοποιός είχε ενημερώσει εξ αρχής για την πιθανή αποχώρηση του από το θεατρικό έργο σε περίπτωση που αυτό γινόταν διαθέσιμο μόνο για εμβολιασμένους. Παρ’ όλα αυτά θεωρήθηκε σωστό να παρθεί το ρίσκο να ανέβει η παράσταση. Γι’ αυτό, όπως ο ίδιος αναφέρει: “Για το γεγονός πως οι συνάδελφοί μου μένουν άνεργοι, θεωρώ πως είναι ευθύνη της παραγωγού εταιρείας ν’ αποζημιώσει τους συντελεστές του Ρινόκερου καθώς μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή γνώριζαν την τοποθέτησή μου μήνες πριν και συναποφάσισαν να συνεχιστεί η παράσταση ρισκάροντας.” Ολόκληρη η απάντηση του ηθοποιού βρίσκεται στο instagram του και ρίχνει φως σε αρκετές πτυχές του ζητήματος καθώς και στην τοποθέτησή του ίδιου. (1)

Ας μιλήσουμε ειλικρινά. Ο περισσότερος κόσμος δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τους «20 άνεργους ηθοποιούς» που και καλά άφησε ο Άρης Σερβετάλης με την αποχώρησή του από την παράσταση.

Το θέμα των περισσοτέρων που επιτέθηκαν στον Άρη Σερβετάλη είναι άλλο. Αρκεί να δει κανείς την πλειοψηφία των άρθρων που γράφτηκαν για το ζήτημα για να καταλάβει τα βαθύτερα κίνητρα πίσω από την μαζική επίθεση στον ηθοποιό. Τo in.gr δεν κρατήθηκε να κρυφτεί πίσω από τίτλους-προσχήματα, όπως οι υπόλοιπες ιστοσελίδες, και μπήκε απευθείας στο ψητό: “Ο Άρης Σερβετάλης σε νέο ρόλο – «Χριστιανοταλιμπάν αντιεμβολιαστής»”.

Φυσικά και άλλα site που “σέβονται την διαφορετικότητα”, όπως το Πρώτο Θέμα, προέβησαν σε ειρωνείες κατά του Σερβετάλη και της θρησκευτικής πεποίθησης ταμπού πλέον που είναι ο χριστιανισμός:

“Όμως ο Σερβετάλης αρνήθηκε πάλι και αποχώρησε ως ένας άνθρωπος του Θεού πλέον, που αρνείται όπως έχει δικαίωμα να εμβολιαστεί, αναλαμβάνοντας όλα τα ρίσκα.

Δεν είχε όμως δικαίωμα λένε πολλοί συνάδελφοί του να μην σκεφτεί ότι αφήνει τόσο κόσμο άνεργο με την απόφαση αυτή, ειδικά από την στιγμή που έχει έρθει τόσο κοντά με τον Θεό.
(2)

Οι μάσκες πέφτουν και οι δήθεν ευαισθησίες για τους «άνεργους ηθοποιούς» χάνουν την υπόστασή τους με μερικά tweet που κοινοποιήθηκαν σε άλλο άρθρο του in.gr για τον ηθοποιό.

Η επίθεση στον Άρη Σερβετάλη αφορά το γεγονός ότι είναι ανεμβολίαστος και παράλληλα χριστιανός. Νομίζω τα παραπάνω σχόλια μιλάνε από μόνα τους. Όπως γίνεται σαφές, πολλοί βρήκαν πάτημα να τα χώσουν στον ίδιο τον χριστιανισμό ως θρησκεία με απόψεις, μάλιστα, παιδαριωδώς ανόητες και επιφανειακές. Μία ολοφάνερη χριστιανοφοβία. Λες και ο ίδιος χριστιανισμός είναι ταυτισμένος με την άρνηση του εμβολίου.

Δυστυχώς, βέβαια, το θέμα του εμβολίου έχει πάρει και θεολογικές διαστάσεις από μερικούς (ενώ δεν αποτελεί θεολογικό ζήτημα) με αποτέλεσμα να επικρατήσει ένα μπέρδεμα μεταξύ των πιστών.

Δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση, όμως, η μισανθρωπία που βλέπουμε να αναδύεται στις ειδήσεις και τα σχόλια για το πρόσωπο του ηθοποιού και γενικότερα για οποιονδήποτε ανεμβολίαστο. Είναι συγκλονιστικό πως με μίσος και εμπάθεια επικαλούνται το ζήτημα της αγάπης για τον συνάνθρωπο και της προστασίας αυτού για να πείσουν ανθρώπους να κάνουν το εμβόλιο. Διαπνεόμενοι, δηλαδή, από μίσος κατηγορούν τους άλλους για έλλειψη ευαισθησίας και αγάπης. Τραγική ειρωνεία.

Βέβαια, και από το αντίθετο στρατόπεδο (δυστυχώς πλέον πρέπει να κάνουμε αναφορά σε στρατόπεδα) πολλών αρνητών του εμβολίου, δεν επικρατεί περιβάλλον αλληλεγγύης. Αυτό θα μπορούσε να δικαιολογηθεί εν μέρει λόγω της έντονης πίεσης από την κυβέρνηση, αλλά αυτό δεν αλλάζει το ίδιο το γεγονός.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η κοινωνία μας έχει πολωθεί σε μεγάλο βαθμό και θα μπορούσε εύκολα να θεωρηθεί ανθρωποφαγική. Γι’ αυτό ευθύνονται και οι μεν και οι δε φανατισμένοι. Είναι φανερή μία υστερία και από τις 2 πλευρές να υποστηρίξουν με μανιώδη τρόπο τις θέσεις τους. Για πολλούς, το αν είναι υπερ του εμβολίου ή όχι αποτελεί μέρος της ταυτότητάς τους ως ανθρώπων. Αυτό είναι εύκολα αντιληπτό από την αντίδραση που έχουν όταν κάποιος τους παρουσιάσει την αντίθετη άποψη - παίζει μεγάλο ρόλο και ο τρόπος που θα το κάνει βέβαια. Νιώθουν σαν να προσπαθεί να μεταβάλλει την φύση τους, να τους αλλαξοπιστήσει, και αυτό ισχύει για ανθρώπους και των 2 τοποθετήσεων.

Πρέπει να τονιστεί ότι πιθανότατα, όπως δείχνουν τα επιστημονικά δεδομένα και η κατάσταση με την πανδημία, το εμβόλιο αποτελεί μια καλή λύση για την προστασία από τον ιό. Το ζήτημα, όμως, είναι η αντιμετώπιση των ανθρώπων απέναντι σε όσους έχουν αντίθετη άποψη. Ως τώρα, παρά τις συζητήσεις περί προοδευτικότητας και αποδοχής των άλλων, φαίνεται πως αδυνατούμε να φερθούμε ψύχραιμα σε όσους μας φέρουν αντίρρηση στο θέμα του εμβολίου, όποια και αν είναι η άποψή μας γι’ αυτό. Η κατάσταση αυτή οφείλει να μας προβληματίσει έντονα, αφού αν όντως ενδιαφερόμαστε για την ελευθερία επιλογής, την υγεία και την ευημερία των άλλων (μεν και δε) δεν θα έπρεπε να μας προκαλεί τέτοια δυσφορία και επιβάρυνση η αντίθετη στάση.

Παραπομπές:

(1) https://www.instagram.com/p/CWoHCObqIw6/?utm_source=ig_web_copy_link
(2) https://www.protothema.gr/life-style/article/1184810/aris-servetalis-o-anthropos-tou-theou-pou-tous-adeiase-olous/