ΦιλοSόfa

Snowpiercer: This is how we survive

Προειδοποίηση: Η σειρά περιέχει σκηνές βίας, απρεπούς εκφοράς λόγου, σεξ κι αυτοκτονίας (16+)

Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί ποια είναι τα σχέδια της ανθρωπότητας στην περίπτωση ενός αιφνίδιου αποκαλυπτικού γεγονότος; Τι αποτελέσματα θα μπορούσε να έχει, άραγε, μια απόπειρα να σωθεί το ανθρώπινο είδος; Όταν μια καταστροφή πλησιάζει, είναι φυσικό να γίνονται σχέδια για την επιβίωση και τη διάσωση των ανθρώπων. Τελικά, οι επιζήσαντες ανασυντάσσονται και συνεχίζουν (;) τη ζωή τους.

Τι κι αν «ο κόσμος σταματήσει» και το μόνο που απομένει είναι ένα τρένο αέναης κίνησης, το Σνόουπιρσερ (Snowpiercer), έξω από το οποίο δεν μπορεί να υπάρξει ζωή, εξαιτίας του «Παγετού»; Σε αυτήν την «Κιβωτό» πολυτελείας, που κατασκευάστηκε από τη βιομηχανία Γουίλφορντ (Wilford Industries) τα 3.000 τελευταία μέλη της ανθρωπότητας ζουν υπό ένα ταξικό καθεστώς. Όσοι είχαν εισιτήρια κατατάχθηκαν σε τρεις τάξεις ανάλογα με τα προσόντα τους, την εργασία που προσέφεραν, την «τιμή» που πλήρωσαν για το εισιτήριο μέσω επενδύσεων. Όμως, υπάρχει και μια τέταρτη κατηγορία: η «Ουρά». Σε αυτή κατάφεραν να εισέλθουν αρκετοί δια της βίας, καθώς το προσωπικό του τρένου είχε ρητές οδηγίες να μην δεχτεί κανέναν δίχως εισιτήριο. Οι αντιθέσεις μεταξύ των τάξεων; Τεράστιες.

Οι επιβάτες της 1ης θέσης, οι επενδυτές του εγχειρήματος του κ. Γουίλφορντ, απολαμβάνουν κάθε προνόμιο, ενώ οι επιβάτες της «Ουράς» πασχίζουν να επιβιώσουν. Πώς θα εξελιχθεί ο αγώνας τους αυτός, παρότι τόσα επαναστατικά κινήματα έχουν αποτύχει στο παρελθόν; Η «Αρχή» του τρένου, αποφασισμένη να διατηρήσει την τάξη δεν έχει άλλη επιλογή παρά να την καταστείλει. Αλλά για ποιον λόγο είναι τόσο προσκολλημένη στην επιβολή της τάξης; Τι παιχνίδια εξουσίας «διοικούν» το τρένο;

Εικόνα που περιέχει άτομο, άνδρας, στάδιο

Η σειρά ακολουθεί την ιστορία ενός βασικού ήρωα, ενός «Ουραγού», του Άντρε Λέιτον (Daveed Diggs), ο οποίος απομακρύνεται παρά τις αντιρρήσεις του από την Ουρά κατ’ εντολή της Μέλανι Κάβιλ (Jennifer Connelly), υπεύθυνης της Υποδοχής κι Αρχιμηχανικού, ώστε να επικουρήσει μια έρευνα, μιας και στην «προ Παγετού» ζωή ήταν αστυνομικός. Τα δύο πρόσωπα, παρά τις φαινομενικά αντίθετες προσωπικότητες τους, έχουν περισσότερα κοινά απ’ όσο φαντάζονται.

Όσο προχωρά η εξέλιξη του έργου, τόσο εντείνεται η αγωνία του θεατή να μάθει αν τελικά θα επέλθει δικαιοσύνη για τους Ουραγούς, πώς θα είναι η «επόμενη μέρα» αφότου ανακαλύψουν οι επιβάτες συγκλονιστικά στοιχεία για τη διοίκηση του τρένου.

Κατά τη γνώμη μου, το Snowpiercer είναι μια σειρά, η οποία πέρα από την εξαιρετική σκηνοθεσία κι ερμηνεία των ηθοποιών, επιτυγχάνει να διεγείρει την περιέργεια για τη συνέχεια τόσο για καθέναν ήρωα χωριστά, όσο και για το ίδιο το τρένο. Ωστόσο, δεν είναι μια απλή σειρά δράσης ή επιστημονικής φαντασίας, αλλά θέτει πολλά σημαντικά κοινωνικοπολιτικά ερωτήματα και διλήμματα υπό νέο πρίσμα. Τελικά, τι μπορεί να δικαιολογηθεί, ποιες πράξεις μπορούμε να ανεχτούμε με την αιτιολογία του κινδύνου για το τρένο, το «σπίτι» των τελευταίων ανθρώπων; Σας παροτρύνω ανεπιφύλακτα να την παρακολουθήσετε και να γνωρίσετε την ιστορία του Σνόουπιρσερ…με τα 1.001 βαγόνια του.

Η σειρά αποτελείται (μέχρι τώρα) από δύο σεζόν, οι οποίες είναι διαθέσιμες στο Netflix.

Αν δεν έχετε πεισθεί ή αν έχετε παρακολουθήσει τη σειρά και θέλετε να διαβάσετε μια κριτική/αξιολόγησή της, συνεχίστε την ανάγνωση!

Προσοχή ακολουθούν Spoiler!

Αρχικά, αξίζει να γίνει αναφορά στο character development, όχι επειδή αυτό είναι κάτι το πρωτότυπο, αλλά γιατί εύκολα μπορούμε να αλλάξουμε τη δική μας στάση απέναντί τους. Για πολλούς η Ρουθ ήταν ένα απεχθές πρόσωπο στην αρχή της ιστορίας, αλλά και στη 2η σεζόν, εξαιτίας της προσκόλλησής της στην τυπολατρία, της τυφλής εμπιστοσύνης της στον κ. Γουίλφορντ (σε σημείο εμμονής). Όμως, εξελίσσεται σε έναν συμπαθητικό χαρακτήρα μέχρι το (έως τώρα) τέλος της σειράς, γιατί εκδηλώνει πραγματικά την αγάπη της για τους επιβάτες και τη στήριξη του Σνόουπιρσερ, ως «Κιβωτού» κι όχι ως ταξικού φρουρίου. Παρόμοια αντιμετώπιση υπάρχει και για την Μέλανι Κάβιλ. Μολονότι έκλεψε το τρένο από τον Γουίλφορντ, αφήνοντάς τον να πεθάνει, η απόφασή της μπορεί να δικαιολογηθεί. Ταυτόχρονα, όμως, κυβερνούσε στηριζόμενη σ’ ένα ψέμα. Όλες οι κινήσεις της, για επτά χρόνια, άρτια οργανωμένες δεν άφηναν αμφιβολία για την παρουσία του κ. Γουίλφορντ στο τρένο. Η σχέση της μάλιστα με την κόρη της, Άλεξ, φανερώνει την ανθρώπινη πλευρά και των δύο καθώς η πλοκή κορυφώνεται στη 2η σεζόν. Έτσι, νομίζω όλοι οι θεατές αισθάνθηκαν μια πικρία όταν συνειδητοποίησαν πως είχε εγκαταλείψει το ερευνητικό κέντρο κι αυτοθυσιάστηκε1 για να διατηρήσει τα κλιματικά δεδομένα ανέπαφα, προς όφελος της ανθρωπότητας.

Η άλλη σημαντική πτυχή του Σνόουπιρσερ είναι η διαχείριση της εξουσίας από τον Άντρε. Πριν την επανάσταση, το μόνο σίγουρο ήταν ότι επιδίωκε να καθιδρύσει δημοκρατία, αλλά (τι ειρωνεία!) η διατήρηση της τάξης έπρεπε να λάβει προτεραιότητα. Σπουδαία, επιπλέον, ήταν η σύγκρουσή του με τον κύριο Γουίλφορντ, ο οποίος είχε επιβιώσει χάριν του Μπιγκ Άλις, του τρένου ανεφοδιασμού, σε μια συγκλονιστική ανατροπή στο τέλος της 1ης σεζόν για το πλήρωμα και τους επιβάτες.

Πώς ήρθαν δύο διαφορετικές ομάδες επιβατών και προσωπικού σε επαφή μετά από επτά χρόνια; Όσοι έχετε παρακολουθήσει τη σειρά γνωρίζετε ήδη πώς ο κ. Γουίλφορντ επιβίωσε και πώς αντιμετώπιζε εκείνος και το πλήρωμά του το Σνόουπιρσερ και κυρίως τους ιθύνοντες για την κλοπή του τρένου.

Συνολικά, πάντως, η σειρά και μέσω των προσωπικών ιστοριών κάθε ήρωα, του Άντρε με τη Ζάρα, τη Τζόσι, τους αρχιμηχανικούς του τρένου, της Μέλανι με την κόρη της και τους συνεργάτες της, του Γουίλφορντ με…όλους, αλλά και λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών στις οποίες διαδραματίζεται η υπόθεση αποτελεί «τροφή για σκέψη». Για παράδειγμα, πώς μπορούμε να αξιολογήσουμε την ύπαρξη των «θυρίδων» στην 1η σεζόν ως μέσο σωφρονισμού, ενώ μπορεί να υπηρετήσουν και σωτήριο ρόλο για το τρένο; Ακόμα, η αποσύνδεση των 7 βαγονιών, στα οποία βρίσκονταν οι δυνάμεις καταστολής, αλλά και οι «κρατούμενοι πολέμου» ήταν σωστή; Ποια όρια έχει η διατήρηση της κοινής ειρήνης όταν εξευτελίζεται η αξιοπρέπεια των ανθρώπων;

Πληθώρα σκηνών στην ταινία προσφέρουν τη δυνατότητα να προβληματιστούμε, αλλά με την ταυτόχρονη δράση που προβάλλει, δημιουργείται η κατάλληλη ισορροπία. Κάθε επεισόδιο σε κάνει να θες να παρακολουθήσεις το επόμενο, να δεις τι θα ακολουθήσει, κάτι που διατηρείται μέχρι το τέλος της 2ης σεζόν…αλλά και μετά από αυτό, καθώς το πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων που αιωρούνται μεταξύ των σεζόν, προκαλούν στον θεατή την αδημονία για τα επόμενα επεισόδια.


Παραπομπές/Πηγές:
Η σειρά αποτελεί παραγωγή του αμερικανικού δικτύου τηλεόρασης «ΤΝΤ» και το Netflix διατηρεί τα δικαιώματα προβολής της σειράς σε όλη την υφήλιο, εκτός ΗΠΑ και Κίνας (για τις πρώτες δύο σεζόν).
Αναφορές σε σχέση με την παραγωγή και τους ηθοποιούς αντλήθηκαν από τη Βικιπαίδεια: https://en.wikipedia.org/wiki/Snowpiercer_(TV_series)#Production
Οι εικόνες αντλήθηκαν από το διαδίκτυο ως αποσπάσματα της σειράς από το Netflix κι από το διαφημιστικό υλικό (πχ τρέιλερ).
1: Η ηθοποιός Τζένιφερ Κόνελι (Μέλανι Κάβιλ) είναι γνωστό πως θα κάνει την εμφάνισή της και στην 3η σεζόν. Μιας και δεν έχει εντοπιστεί η ίδια, φημολογείται ότι βρήκε τρόπο να επιβιώσει. Ίσως, συμμετέχει στη σειρά σε ανάδρομες σκηνές. Η αγωνία μας θα κρατήσει μέχρι την έναρξη της 3ης σεζόν…
https://metro.co.uk/2021/03/31/snowpiercer-is-melanie-cavill-dead-and-is-jennifer-connelly-leaving-14338132/